Co nedělat a dělat před spánkem?

16. března 2015 v 14:00 | Vall

Ahoj! :)

Další článek z takových těch poučných? :) Dneska jsem vybrala téma Co nedělat a dělat před spánkem.



Co nedělat před spánkem:

Dívat se na televizi, hrát videohry, či dlouho surfovat na internetu


Buďte upřímní: kolik z vás dělá alespoň jednu z těchto tří věcí, těsně předtím, než jdete spát? Nedávné studie odhalili, že expozice světlou elektronickou obrazovkou, pokud se navíc rychle mění obraz (jako je to například u akčních filmů), brání kvalitnímu odpočinku a rychlému usnutí. Lékaři doporučují "elektronický zákaz vycházení" v délce nejméně jedné hodiny před spaním. Chcete nějakou zábavu před usnutím? Přečtěte si knihu nebo časopis v posteli s mírně tlumeným světlem.

Koupat se v příliš horké vaně


Tohle může být pro někoho překvapivé, protože horká vana je přece jen jistá forma relaxace. To že je to relaxační, tím si můžete být jisti, souhlasíme. Ale nepomůže Vám to usnout - alespoň ne bezprostředně před spaním. Důvodem, proč se cítíme unavení poté, co sedíme ve vaně, je to, že naše tělesná teplota klesá více, než je obvyklé. Takže pokud máte chuť si dát horkou vanu, tak to udělejte rozhodně 2 hodiny a déle před spaním.

Konzumovat léky s obsahem pseudoefedrinu


Některé léky budou bránit spánku, a pseudoefedrin, je jedním z nejhorších pachatelů. Pseudoefedrin často nalezenete v těchto přípravcích: léky proti bolesti, jako je Actifed, Aleve, Benadryl, Claritin, Sudafed a Theraflu. Takže pokud máte pocit boelesti, rozhodně si před spaním dejte jiné než tyto léky. Zkuste nějaké jejich alternativy. Není divu, pseudoefedrin je také jednou z klíčových složek metamfetaminu.


Jíst kořeněná jídla


Kromě trávicích komplikací, které mohou vzniknout po teplém, velmi kořeněném jídle, pikantní kuchyně také zvyšuje i srdeční frekvenci a tělesnou teplotu. To může vést k přerušovanému období bdělosti a dokonce i noční můry.

Pít příliš mnoho


Většina z nás je si jistě vědoma, že nadměrná konzumace jakékoli tekutiny iniciuje potřebu močit. Ale zatímco sklenice vody nebo šálek heřmánkového čaje může skutečně pomoci vyvolat ospalost a zabránit dehydrataci během noci, některým nápojům je třeba se vyhnout. Patří mezi ně všechny energetické nápoje, káva a jiné nápoje s kofeinem - i kávy bez kofeinu, protože i stopové množství kofeinu dostatečně negativně ovlivní váš spánek. Alkoholové dýchánky také nepatří k nejlepším uspávacím prostředkům, proto se alkoholu před spaním rázně vyhněte. To platí zejména o panácích, pivu, ale i větším množsví jídla.

Po alkoholu se sice usíná rychle a spí se tvrdě, avšak jeho omamné účinky mají po probuzení zcela jiný efekt. Cítíte se unavení a malátní. Alkohol je totiž tlumivou látkou, která nám sice pomůže usnout, ale během spánku se rozkládá a tak se náš spánek stává mělčím, což znamená, že naše REM fáze hlubokého spánku není zdaleka tak hluboká, jak by měla být, abychom si odpočinuli. Takový spánek je nekvalitní a bídný.

Cvičení před spánkem


Skutečnost je taková, že cvičení pomáhá k dlouhému a kvalitnějšími spánku. Pozor bychom si měli dávat jen na to, že fyzickou aktivitu bychom měli provozovat nejpozději tři hodiny před spánkem. Pokud bychom si zacvičili kupříkladu hodinu před spánkem, spánek nebude tak kvalitní, jak by měl.

Co dělat před spánkem:

Nepoužívejte závěsy

Samozřejmě záleží na tom, jak máte situovaná okna (pokud do rušné ulice, pak rozhodně závěsy zatáhněte). Jestliže ale bydlíte v klidnějším prostředí, přirozenému světlu se nebraňte. Přítmí vás mnohem lépe připraví na ranní vstávání.

Pryč s kofeinem

Omezení kofeinu a kofeinových nápojů během dne vám pomůže navodit lepší spánek. Je známo, že konzumace kofeinu večer nebo v noci zhoršuje usínání i kvalitu spánku. Proto omezte jeho příjem jen na dopolední hodiny.

Cvičte, nejlépe ráno

Téměř každý expert na spánek vám řekne, že ranní cvičení dopomáhá ke kvalitnějšímu usínání, ale zároveň pomůže i se vstáváním. Krátká rozcvička nebo jen protažení bude pozitivně působit na vaše tělo a zajistí, abyste se cítili svěží a plni energie na celý zbytek dne.

Prospané víkendy

I když je vidina celé prospané neděle velmi lákavá, pokuste se blaženému nutkání odolat. Usínání a vstávání ve stejný čas dostává tělo do pravidelného rytmu a dopomůže k tomu, abyste se při pondělním ránu necítili jako omámení. Pravidelný spánkový režim je úplně to nejlepší, co pro sebe a svůj klidný spánek můžete udělat. Tělo má totiž přirozené hodiny a je důležité pokusit se je udržet v podobném rytmu a předejít tím nepříjemným a náročným pracovním ránům.

Ideální prostředí

K ideálnímu usínání a spánku je důležité mít matraci (nejlépe zdravotní), na které se vám pohodlně leží, vyhovující polštář, peřinu a také provětraný a čerstvý vzduch. Vypněte také všechny zásuvky, odstraňte tikající hodiny a užijte si ničím nerušený spánek.

Ani teplo, ani zima

Ideální teplota na spaní je mezi 16-18 stupni Celsia. Pokud máte v ložnici tepleji, můžete se v noci budit horkem nebo žízní. Nižší teploty zase nepřidají rannímu vstávání, kdy se nikomu nechce z vyhřátých peřin.

Dozvěděli jste se něco nového? :)

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 simonadostal simonadostal | E-mail | Web | 16. března 2015 v 14:21 | Reagovat

Moc hezký článek, ale musím říct, že vždycky před spaním kontroluji mobil a jsem schopná tam být opravdu dlouho :-D Moc hezký blog :)

2 Monii. Monii. | Web | 16. března 2015 v 15:05 | Reagovat

Pěkný článek :)
Já většinou před spaním čumim do mobilu a pak se mi nedaří usnout :D ale prostě to všechno musím ještě zkontrolovat, než jdu spát! :D

3 Simix Simix | Web | 16. března 2015 v 15:47 | Reagovat

~Čaué~
JO no .. před spaním tak trochu surfuju po internetu :D
Čtení je ale také fajn .. před spaním :)
Ou, já se myji v horké vodě... ale spánek mám v cajku, tak nevím :) Já si závěsy zatahuji, ale prosvítá mi :)
Ráno si občas zacvičím, před spaním ne :) I o víkendu vstávám někdy dřív... ale nedávno jsme spávala tak do jedenácti...
Budit žízní se budu zase v létě.. už to vidím.. bude mi hic :D
Hezký článek..super! Ráda jsme se zase něco dověděla :)
Ahoj :)

4 Tery♥ Tery♥ | E-mail | Web | 16. března 2015 v 15:57 | Reagovat

Dobrý článek :)
Já jsem vždycky pila večer cocacolu a pak jsem se divila, že nemůžu usnout :D

5 Makkakonka Makkakonka | Web | 16. března 2015 v 16:18 | Reagovat

Já se před spaním cvičím, koukám na televizi, pak se jdu umýt (v celkem teplé vodě :D) a jdu spát. Dělám to tak už dlouho, takový můj stereotyp. Se spaním problém nemám :D Vždy usnu, jako když mě do vody hodí :D
Je pravda, že před spaním nesmím moc pít, jinak nemůžu usnout, ale jinak.. :)
Ideální teplota mezi 16-18 stupni? To bych umrzla :D I tak už mi je věčně zima a spát v takové ledárně? Nikdy! :D
Vidina neprospaných víkendů? Taky děs :D

6 saanjela saanjela | Web | 16. března 2015 v 16:31 | Reagovat

:D jejda, já dělám hodně věcí naopak :D
Před spaním se dívám na televizi, koupu se v horké vodě, hodně piju... Cvičím spíš odpoledne nebo v podvečer... a bez závěsů bych neusnula!! :D
Já spím hodně špatně, mám hrozně lehký spánek :/

7 Doe Doe | Web | 16. března 2015 v 17:54 | Reagovat

Dobře, proti článku jako celku nic nemám, ale rozhodně by byl zajímavější, kdyby jsi k tomu aspoň dopsala vlastní názory a zkušenosti.
Ano, uvedla jsi zdroj.. Jenže nezlob se na mě, ale článek, do kterého jsi  všechno slovo od slova zkopírovala? To prostě za plnohodnotný článek nepovažuji.
Taky by jsi měla používat slova a názvy, kterým rozumíš, protože pochybuju, že bys bez použití googlu věděla, co to je pseudoefedrin..

8 fakynn fakynn | E-mail | Web | 16. března 2015 v 21:07 | Reagovat

Naštěstí nemám problém usnout kdykoli. Jsem unavená pořád a stále. Můžu mít 3 kafe, energeťák a stejně dokážu za hodinu usnout. Lituju lidi, kterým to dělá problém.

Fajn článek. :)

9 Clary-Clair Clary-Clair | Web | 16. března 2015 v 21:25 | Reagovat

Článek se mi moc líbí. Některé věci ze seznamu před spaním dělám a možná to je ten důvod, proč nemůžu usnout :D

10 Ronnie Sparks Ronnie Sparks | E-mail | Web | 17. března 2015 v 8:12 | Reagovat

Já si před spaním vždy čtu :-)

11 Ooomarie ♥ Ooomarie ♥ | E-mail | Web | 19. března 2015 v 15:05 | Reagovat

Ráda jsem se něco dozvěděla, hodně jsem toho nevěděla :o
Já jsem na mobilu celý den, takže i před spaním, a můj mozek si na to už asi zvyknul, protože normálně usínám... :D
Horkou sprchu si dávám večer, ale jdu spát až tak po dvou hodinách, takže... :D
Já jsem u sebe vypozorovala, že pokud se chci probudit brzy, tak zatáhnu žaluzie, a pokud chci spát déle, tak je nechám nezatažené :D Vím, že to asi nedává vůbec smysl, ale je to tak...

12 Hannah Hannah | E-mail | Web | 22. března 2015 v 17:36 | Reagovat

Krásný článek! Musím říci, že na mě funguje to cvičení nebo jakákoliv větší fyzická aktivita :-) To se mi pak večír krásně usíná :-) a s kofeinem je to u mě tak, že si musím dát jen 2 kávy, ráno a večír, když si dám třetí, tak neusnu :-D :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama